Co to jest odwrócona lekcja? I dlaczego powinno Cię to zainteresować - nawet przed wprowadzeniem Cyfrowej Szkoły?
Szkoły szukają sposobów bardziej efektywnego wykorzystania technologii, poprawy wyników uczniów oraz zwiększania ich umiejętności. A "odwrócone lekcje" stają się coraz popularniejsze w USA i Wielkiej Brytanii. Czym jest odwrócona lekcja? W skrócie: nauczyciel wykorzystuje lub samodzielnie nagrywa krótki film (zwykle 12-15 minut) wyjaśniający kluczowe idee przyszłej lekcji – podobnie jak w wideo Khan Academy.
Zadaniem uczniów jest obejrzenie filmu przed lekcją tyle razy, aż na pewno zrozumieją temat. Następnie, zamiast wykładu, podczas kolejnej lekcji uczniowie zwykle angażują się w zadania grupowe zaplanowane tak, by pogłębić wiedzę. W czasie gdy pracują indywidualnie bądź w grupach - nauczyciel przemieszcza się po klasie i weryfikuje, w jakim stopniu zrozumiano temat oraz którzy uczniowie potrzebują dodatkowego wsparcia i wskazówek.
Zwolennicy odwróconych lekcji podkreślają, że uczniowie mają szansę uczyć się we własnym tempie, gdyż wideo mogą oglądać tyle razy, ile potrzebują – aż zrozumieją. Nauczyciel może być "przewijany" i "powtarzany"! Zatem znacznie mniej uczniów ma zaległości.
Pionier odwróconych lekcji, Jon Bergman, definiuje system "odwróconej lekcji" jako "sposób zwiększenia czasu na indywidualną naukę twarzą w twarz dzięki przeniesieniu części wykładów poza salę lekcyjną – zwykle w formie wideo". Dzięki temu nauczanie grupowe staje się bardziej zindywidualizowane.
Osobiście jestem zwolennikiem "odwróconej lekcji", ponieważ nauczyciele w pierwszej kolejności sami oceniają i określają, jakie treści muszą przekazać osobiście, a jakie uczniowie mogą poznać samodzielnie. Nie ma nic złego w bezpośrednim nauczaniu (wykładach) – jest to efektywne narzędzie. Uczniowie potrzebują kogoś, kto nauczyłby ich nowej umiejętności lub wytłumaczył pewną ideę. "Odwrócona lekcja" różni się od lekcji tradycyjnej tylko tym , że to wprowadzenie lub uzupełnienie tematu jest przedstawione w formie wideo. W ten sposób uczniowie mają do niego dostęp w dowolnym miejscu i w czasie. W tym zawsze wtedy, kiedy są w stanie najlepiej skoncentrować się na danym zagadnieniu. To forma edukacji ukierunkowana na potrzeby ucznia.
"Odwrócone lekcje" zmieniają kulturę nauki w szkołach. Nauczyciel przestaje być głównym (jedynym?) źródłem informacji, uczniowie mogą szukać materiałów na własną rękę – przynajmniej jako część procesu uczenia się. To oznacza, że współpraca, zainteresowanie uczniów oraz samodzielne poszukiwania, a nie sztywny plan lekcji, stają się priorytetami. Nauka staje się elastyczna, a rolą nauczyciela jest pomóc uczniom szukać powiązań i różnic i wyciągać wnioski, a przede wszystkim dążyć do samodzielnego zrozumienia i biegłości w temacie.
Odwrócone nauczenie to tylko jeden z przejawów kultury szkolnej, w której uznaje się, że rozwijanie umiejętności uczniów oraz wiara w zdolność do samodzielnej nauki daje im lepszy start w przyszłość. W dorosłym życiu będą musieli bez przerwy uczyć się, oduczać i uczyć na nowo kolejnych rzeczy.
Odwrócone nauczanie wymaga elastycznego środowiska. Jeśli dane treści są dostępne, musimy zaakceptować, że uczniowie sami decydują gdzie i kiedy chcą się uczyć. Udział technologii oznacza, że lekcje powinny stać się bardziej zindywidualizowane, pozwalać na pracę w grupach, samodzielną naukę oraz poszukiwania online podczas lekcji.
Odwrócone nauczanie przyciąga profesjonalnych nauczycieli, którzy nie boją się przeistoczyć z wykładowcy w przewodnika. Ważna jest świadomość, że istnieje szeroki wachlarz materiałów dostępnych online, często lepiej niż my przekazujących wiedzę!
I wreszcie, w 2013 roku okazało się, że według 450 nauczycieli odwrócone nauczanie:
- 88% zwiększyło satysfakcję z wykonywanego zawodu;
- 80% poprawiło nastawienie uczniów;
- 67% poprawiło wyniki testów - w szczególności słabszych uczniów;.
- 99% ma zamiar kontynuować pracę z tą metodą.
Najczęściej „odwracanymi” przedmiotami były przyroda i matematyka, a w 95% stosowano je w gimnazjach.
Dlaczego warto wypróbować odwrócone lekcje przed wprowadzeniem zmian związanych z Cyfrową Szkołą? Ponieważ stanowią one świetny przykład ilustrujący o co właściwie w Cyfrowej Szkole chodzi. A chodzi przecież o zindywidualizowaną naukę we własnym tempie.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej, zajrzyj na http://flippedlearning.org/Page/1 - znajdziesz tam zarówno materiały, jak i innych nauczycieli szukających kontaktu, w celu wymiany opinii na tematy edukacyjne.
* * *
O autorze: | ||
Colin Rose |
||
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14