Anoreksja i bulimia - ABC dla każdego profesjonalisty pracującego w edukacji
W mediach mówi się dużo o anoreksji i bulimii jednak wiele osób nadal uważa, że zaburzenia odżywiania są fanaberiami i kaprysami rozpieszczonych nastolatek, z których się wyrasta.
Osoby, które mają lub miały zaburzenia odżywiania często podkreślają, że - nikt kto tego nie przeszedł, nie jest w stanie zrozumieć. Czy to zwalnia nas ? rodziców, nauczycieli, przyjaciół, bliskich ? od podjęcia próby zrozumienia czym są anoreksja, bulimia, oraz pozostałe zaburzenia odżywiania? Naszym zdaniem nie.
Tak rozpoczyna się artykuł, który zostanie w całości opublikowany w czasopiśmie Edukacja i Dialog w listopadzie 2009. Napisany został przez Panią Ludmiłę Chludzińską i przeze mnie, aby przybliżyć osobom pracującym w edukacji temat zaburzeń odżywiania.
Aby zachęcić do przeczytania całości artykułu ujawniam tylko kilka jego fragmentów:
Fragment 1:
Wokół zaburzeń odżywiania narosło wiele mitów. Pomimo, że problem ten dotyczy głównie kobiet, ofiarami anoreksji i bulimii coraz częściej padają także mężczyźni. Panuje także przekonanie, że anoreksja i bulimia to choroby nastolatek, tymczasem statystyki wykazują, że rośnie odsetek chorujących dzieci poniżej 10 roku życia, ale również osób, które przekroczyły 40 lat. Inny mit to przekonanie, że anoreksja i bulimia to efekty odchudzania (niezwykle skutecznego lub zdominowanego przez porażki). Tymczasem ta potrzeba odchudzania wynika z problemów, które dotyczą przeróżnych aspektów życia osób chorych. Anoreksja i bulimia nie są fanaberiami, nie wyrasta się z nich, nie można ich wyleczyć po prostu jedząc.
Fragment 2:
Cechy rodzin charakterystyczne dla anoreksji:
- rodzice żyjący sukcesami swoich dzieci, wywierający nadmierną presję na sukcesy np. w szkole
- nadopiekuńczość bez poczucia bliskości,
- zasadniczość rodziców połączona z brakiem wsparcia w trudnych dla dziecka sytuacjach,
- odcinanie się od świata zewnętrznego,
- traktowanie rodziny jako najwyższej wartości, z jednoczesnym demonizowaniem wszystkiego co pochodzi spoza rodziny,
- powtarzający się w kolejnych pokoleniach model poświęcenia dla dobra rodziny,
- trudność w akceptowaniu zmian związanych np. z dorastaniem dzieci,
- unikanie rozwiązywania problemów wprost, np. w sytuacji konfliktu miedzy rodzicami dzieci odgrywają role posłańców i pośredników,
- rozdźwięk pomiedzy deklaracjami rodziców a rzeczywistością, który może dotyczyć np. równego traktowania wszystkich dzieci w rodzinie.
Cechy rodzin charakterystyczne dla bulimii:
- konfliktowość,
- przemoc fizyczna i psychiczna,
- tendencja do nieprzewidywalnych zachowań,
- brak stabilności materialnej i uczuciowej,
- całkowity brak lub nadmierne celebrowanie wspólnych posiłków,
- w najbliższej rodzinie występująca historia zaburzeń emocjonalnych i uzależnień,
- brak wsparcia w sytuacjach traumatycznych, np. w przypadku molestowania seksualnego.
Fragment 3:
Badania obrazowe mózgu (wykonane m.in. techniką PET) wykazują, że osoby chorujące na zaburzenia odżywiania wykazują różnice w funkcjonowaniu określonych ośrodków mózgowych, dotyczące zarówno poziomów neuroprzekaźników, jak i intensywności reakcji mózgu na zmiany ich stężenia. Największe różnice dotyczą ośrodków mózgu odpowiedzialnych za poczucie głodu i sytości, a także kary i nagrody. Oznacza to, że osoby chorujące na anoreksję czy bulimię mogą mieć problemy z identyfikacją poczucia głodu i sytości na poziomie neurologicznym. Dysfunkcje ośrodków związanych z mechanizmem kary i nagrody występują także u osób uzależnionych.
Fragment 4:
Anoreksja i bulimia są trudne do leczenia. Wynika to z braku zaufania przez osoby chore do lekarzy i terapeutów oraz z przekonania, że można poradzić sobie samemu. Wiele osób dotkniętych tymi zaburzeniami w ogóle nie widzi potrzeby leczenia, ponieważ wciąż czują się grube i chcą nadal odchudzać się lub przynajmniej utrzymać wagę.
Skuteczność leczenia jest także ściśle powiązana z tym, jak szybko problem został dostrzeżony i podjęte zostały pierwsze kroki do wyleczenia. W związku z tym znaczny ciężar odpowiedzialności za zmotywowanie i skuteczne leczenie chorych spada na osoby z ich najbliższego otoczenia. Ważne jest to, aby umieć ocenić czy zachowanie danej osoby może prowadzić do anoreksji i bulimii, co często nie jest łatwe, ponieważ zaburzenia te nie powstają z dnia na dzień. Nawet w sytuacji gdy oznaki zaburzonego jedzenia są ewidentne, osoby bliskie często nie wiedzą jak mają podjąć ten temat, a potem w trakcie terapii jak wspierać chorych i ułatwiać ich rekonwalescencję. Tutaj bardzo ważnym elementem jest wiedza. Osoby, które wyszły z anoreksji czy bulimii często podkreślają, że ważne dla nich było to, że ich zaburzone jedzenie nie było postrzegane w kategoriach fanaberii czy próżnego dążenia do szczupłej sylwetki oraz, że ich choroba nie była postrzegana tylko jako obsesyjne odchudzanie się. Ważne było dla nich także to, że z powodu swojej choroby nie były traktowane jako ktoś gorszy oraz, że osoby im bliskie podjęły trud aby zrozumieć na czym polegały ich problemy.
Zapraszamy do przeczytania całego artykułu w listopadowym wydaniu czasopisma Edukacja i Dialog.
Ludmiła Chludzińska i Agnieszka Rynkiewicz
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14