Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


4 niezbędne elementy efektywnej rozmowy z wychowawcą, czyli strategiczny plan bojowy przed wywiadówką

Aleksandra Podsiadły, 08 Marzec 12 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Nadchodzi ten czas: dzieciak wpada do domu jakoś ciszej niż zwykle, grzecznie je obiad po czym sam z siebie zmierza w stronę swojego miejsca pracy, by odrobić zadania domowe. No tak: wkrótce wywiadówka

Na czym polega fenomen tego słowa, że żadna z zainteresowanych stron nie reaguje entuzjastycznie? Dla dziecka oznacza to strach i trwożne odliczanie czasu dzielące błogi spokój od powrotu rodzica ze spotkania z wychowawcą, a w następstwie srogą reprymendę oraz szereg zaostrzonych obowiązków i zadań do wykonania. Dla rodzica wiąże się to często z przymusowym zwolnieniem wcześniej z pracy, zmarnowaniem czasu na wysłuchiwanie często bezsensownych wywodów i problemów całej szkoły, siedzenie w towarzystwie niekoniecznie takim, o jakim się marzyło i wreszcie konieczna konfrontacja z nauczycielem–bestią, z którą nie wiadomo jak rozmawiać, bo ona nie jest w stanie ogarnąć całej klasy, nie ma czasu wyłącznie dla naszego dziecka i w ogóle to proszę się tu podpisać, zapłacić składkę na teatr w przyszłym miesiącu i zapoznać się z ocenami. A dla nauczyciela? To poświęcenie czasu i na wywiadówkę, i wcześniej, bo trzeba przygotować oceny, sprawdzić dziennik, najeść się stresu i cierpliwie wysłuchiwać uwag każdego rodzica, dla którego jego dziecko jest najmądrzejsze na świecie i wymaga specjalnego toku nauczania. 
 

wywiadowka

 
Brak zrozumienia i chęci współpracy z obydwu stron jest zasadniczą przyczyną poczucia marnowania czasu. Dowiedz się, jak łatwo zmienić godzinę katorgi na efektywnie wykorzystany czas z korzyścią dla Ciebie i Twojego dziecka. 


1. Rozeznanie terenu

Zanim udasz się na spotkanie z wychowawcą, porozmawiaj ze swoim dzieckiem. Zapytaj mu następujące pytania:
  • Jak się czuje w szkole
  • Co mu się w niej najbardziej podoba, a czego nie lubi
  • Czy ma pytania do nauczyciela, a sam wstydzi się je zadać
  • Czy w szkole stało się coś, o czym nauczyciel powinien wiedzieć, a dziecko boi się otwarcie zabrać głos
  • Co zmieniłby w swojej klasie, gdyby mógł
  • Czy są oceny/uwagi, o których Ci nie powiedziało


To ważne, ponieważ dzięki temu będziesz miał świadomość tego, co się w szkole dzieje i kiedy nauczyciel poinformuje Cię o danej sytuacji, będziesz znać punk widzenia swojego dziecka, co pozwoli zabrać konkretny głos w dyskusji. Na taką rozmowę należy poświęcić tyle czasu, ile uczeń potrzebuje – nie dziesięć minut przed wyjściem. Być może są problemy, o których nie wiesz, a powinieneś i to jedyna okazja, by się o nich dowiedzieć. 


2. Wkroczenie do akcji

Podczas wywiadówki porozmawiaj z innymi rodzicami. Może ich dzieci mają podobne problemy i warto podjąć sprawę na forum całej klasy? Utrzymywanie kontaktów między rodzicami pozwoli lepiej kontrolować sytuację w klasie i jej środowisku.


3. Starcie z lwem

Kiedy wychowawca przedstawi wszystkie problemy na forum klasy, przychodzi czas na zadawanie pytań i pobudzenie dyskusji dotyczącej spraw wewnętrznych, np. dokuczania wybranemu dziecku, wyjątkowym osiągnięciom poszczególnych jednostek. Jeżeli jednak posiadamy prywatny problem, należy udać się do nauczyciela osobiście i porozmawiać z nim w cztery oczy. Jeżeli sprawa wymaga szerszego omówienia, wypada umówić się na dogodniejszy termin. Najlepiej, żeby nie była to dziesięciominutowa przerwa, podczas której wychowawca pełni dyżur, ale spokojny kwadrans, pół godziny. Jak przeprowadzić taką rozmowę?
 

  • Podczas rozmowy należy pamiętać, że rodzica i nauczyciela łączy bardzo ważny element: wspólne pragnienie dobra i rozwoju dziecka. 
  • Na początku można przedstawić problem, np. „Agnieszka niechętnie odrabia zadania domowe, mówi, że nic nie rozumie, bo pani od matematyki niedokładnie tłumaczy i ona nic nie rozumie”. Można opowiedzieć o dziecku więcej, czego lubi, a czego nie, jak zachowuje się w domu – wychowawcy naprawdę ciężko uważnie obserwować całą, często bardzo liczną klasę, i różne drobiazgi mogą mu umykać. Podczas rozmowy stawiajmy na otwartość i zrozumienie sytuacji drugiej strony.
  • Wymieniając problemy, staraj się unikać oceny nauczycieli i dziecka – przedstawiaj fakty. Wyraźnie zaznacz, jak Ty widzisz daną sytuację, po czym zapytaj, co myśli nauczyciel. 
  • Wspólnie zastanówcie się nad najlepszymi rozwiązaniami. Podobnie jak w negocjacjach, podobnie i tutaj warto nałożyć wzajemne zobowiązania (np. nauczyciel będzie chwalił dziecko za wykonywanie dodatkowych zadań na forum klasy, a rodzice raz w tygodniu będą informować nauczyciela o zmianach w sposobie podejścia dziecka). 
  • Zdarza się, że na wieść o poważnym wypadku lub krzywdzącej sytuacji w klasie rodzice reagują bardzo agresywnie. I choć jest to zupełnie zrozumiałe, należy odczekać i uspokoić emocje, a następnie zastanowić się, co należy zrobić. Warto zwrócić się do szkolnego pedagoga i wspólnie wypracować plan działania, by sytuację złagodzić, wyjaśnić i nie dopuścić do jej powtórzenia. 
 

4. Powrót z tarczą

Kiedy wrócimy ze spotkania do domu, natychmiast porozmawiajmy z dzieckiem. Wyjaśnijmy spokojnie najważniejsze sprawy, które należy mu przekazać, przedstaw opinię wychowawcy i wspólnie ustalcie zmiany i nowe obowiązki, dzięki którym pokonacie dotychczasowe problemy. Warto przy tym wytłumaczyć dziecku, że nauczyciele nie są jego wrogami, ale chcą pomóc. 


Pamiętaj!
 
Ustalonego planu trzeba przestrzegać i pilnować, żeby wszystkie strony wywiązywały się ze swoich zobowiązań. Dzięki temu spotkania i wywiadówki staną się naprawdę dobrze spożytkowanym czasem. Na koniec kilka ważnych punktów, o których warto pamiętać, by nie zaprzepaścić wypracowanej nici porozumienia:
 
  • bądź pilny w przychodzeniu na zebrania rodziców i spotkania z wychowawcą, by orientować się w tym, co dzieje się w klasie i z Twoim dzieckiem
  • podczas rozmowy mów o najistotniejszych rzeczach, konkretnie i zwięźle - tak, by dobrze przedstawić problem, ale nie krążyć wyłącznie wokół jednego tematu, jeżeli do omówienia jest ich więcej
  • wywiązuj się ze zobowiązań i bądź obowiązkowy. Wychowanie i wyedukowanie dziecka zależy nie tylko od nauczyciela, ale także od Ciebie
  • obserwuj uważnie swoje dziecko
  • szanuj czas nauczyciela i innych rodziców
  • pamiętaj o zasadach dobrej komunikacji: kontakcie wzrokowym, gestykulacji, uważnym wysłuchaniu drugiej strony i serdecznym uśmiechu - najskuteczniejszym kroku do nawiązania pozytywnej i przyjemnej współpracy. 
 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej