4 niezbędne elementy efektywnej rozmowy z wychowawcą, czyli strategiczny plan bojowy przed wywiadówką
Nadchodzi ten czas: dzieciak wpada do domu jakoś ciszej niż zwykle, grzecznie je obiad po czym sam z siebie zmierza w stronę swojego miejsca pracy, by odrobić zadania domowe. No tak: wkrótce wywiadówka…
1. Rozeznanie terenu
Zanim udasz się na spotkanie z wychowawcą, porozmawiaj ze swoim dzieckiem. Zapytaj mu następujące pytania:
- Jak się czuje w szkole
- Co mu się w niej najbardziej podoba, a czego nie lubi
- Czy ma pytania do nauczyciela, a sam wstydzi się je zadać
- Czy w szkole stało się coś, o czym nauczyciel powinien wiedzieć, a dziecko boi się otwarcie zabrać głos
- Co zmieniłby w swojej klasie, gdyby mógł
- Czy są oceny/uwagi, o których Ci nie powiedziało
To ważne, ponieważ dzięki temu będziesz miał świadomość tego, co się w szkole dzieje i kiedy nauczyciel poinformuje Cię o danej sytuacji, będziesz znać punk widzenia swojego dziecka, co pozwoli zabrać konkretny głos w dyskusji. Na taką rozmowę należy poświęcić tyle czasu, ile uczeń potrzebuje – nie dziesięć minut przed wyjściem. Być może są problemy, o których nie wiesz, a powinieneś i to jedyna okazja, by się o nich dowiedzieć.
2. Wkroczenie do akcji
Podczas wywiadówki porozmawiaj z innymi rodzicami. Może ich dzieci mają podobne problemy i warto podjąć sprawę na forum całej klasy? Utrzymywanie kontaktów między rodzicami pozwoli lepiej kontrolować sytuację w klasie i jej środowisku.
3. Starcie z lwem
Kiedy wychowawca przedstawi wszystkie problemy na forum klasy, przychodzi czas na zadawanie pytań i pobudzenie dyskusji dotyczącej spraw wewnętrznych, np. dokuczania wybranemu dziecku, wyjątkowym osiągnięciom poszczególnych jednostek. Jeżeli jednak posiadamy prywatny problem, należy udać się do nauczyciela osobiście i porozmawiać z nim w cztery oczy. Jeżeli sprawa wymaga szerszego omówienia, wypada umówić się na dogodniejszy termin. Najlepiej, żeby nie była to dziesięciominutowa przerwa, podczas której wychowawca pełni dyżur, ale spokojny kwadrans, pół godziny. Jak przeprowadzić taką rozmowę?
- Podczas rozmowy należy pamiętać, że rodzica i nauczyciela łączy bardzo ważny element: wspólne pragnienie dobra i rozwoju dziecka.
- Na początku można przedstawić problem, np. „Agnieszka niechętnie odrabia zadania domowe, mówi, że nic nie rozumie, bo pani od matematyki niedokładnie tłumaczy i ona nic nie rozumie”. Można opowiedzieć o dziecku więcej, czego lubi, a czego nie, jak zachowuje się w domu – wychowawcy naprawdę ciężko uważnie obserwować całą, często bardzo liczną klasę, i różne drobiazgi mogą mu umykać. Podczas rozmowy stawiajmy na otwartość i zrozumienie sytuacji drugiej strony.
- Wymieniając problemy, staraj się unikać oceny nauczycieli i dziecka – przedstawiaj fakty. Wyraźnie zaznacz, jak Ty widzisz daną sytuację, po czym zapytaj, co myśli nauczyciel.
- Wspólnie zastanówcie się nad najlepszymi rozwiązaniami. Podobnie jak w negocjacjach, podobnie i tutaj warto nałożyć wzajemne zobowiązania (np. nauczyciel będzie chwalił dziecko za wykonywanie dodatkowych zadań na forum klasy, a rodzice raz w tygodniu będą informować nauczyciela o zmianach w sposobie podejścia dziecka).
- Zdarza się, że na wieść o poważnym wypadku lub krzywdzącej sytuacji w klasie rodzice reagują bardzo agresywnie. I choć jest to zupełnie zrozumiałe, należy odczekać i uspokoić emocje, a następnie zastanowić się, co należy zrobić. Warto zwrócić się do szkolnego pedagoga i wspólnie wypracować plan działania, by sytuację złagodzić, wyjaśnić i nie dopuścić do jej powtórzenia.
4. Powrót z tarczą
Kiedy wrócimy ze spotkania do domu, natychmiast porozmawiajmy z dzieckiem. Wyjaśnijmy spokojnie najważniejsze sprawy, które należy mu przekazać, przedstaw opinię wychowawcy i wspólnie ustalcie zmiany i nowe obowiązki, dzięki którym pokonacie dotychczasowe problemy. Warto przy tym wytłumaczyć dziecku, że nauczyciele nie są jego wrogami, ale chcą pomóc.
Pamiętaj!
- bądź pilny w przychodzeniu na zebrania rodziców i spotkania z wychowawcą, by orientować się w tym, co dzieje się w klasie i z Twoim dzieckiem
- podczas rozmowy mów o najistotniejszych rzeczach, konkretnie i zwięźle - tak, by dobrze przedstawić problem, ale nie krążyć wyłącznie wokół jednego tematu, jeżeli do omówienia jest ich więcej
- wywiązuj się ze zobowiązań i bądź obowiązkowy. Wychowanie i wyedukowanie dziecka zależy nie tylko od nauczyciela, ale także od Ciebie
- obserwuj uważnie swoje dziecko
- szanuj czas nauczyciela i innych rodziców
- pamiętaj o zasadach dobrej komunikacji: kontakcie wzrokowym, gestykulacji, uważnym wysłuchaniu drugiej strony i serdecznym uśmiechu - najskuteczniejszym kroku do nawiązania pozytywnej i przyjemnej współpracy.
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14