Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


3 Kongres Edukacji, czyli tykająca bomba

Piotr Halama, 09 Wrzesień 15 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

„Slow”. Zwolnij. Wystąpienie Carla Honoré najjaśniejszym punktem kongresu? Czy Zimbardo zawiódł? Warto sobie na wstępie zadać podstawowe pytanie! Po cholerę „tracić” ostatni weekend wakacji i pchać się po zatłoczonych polskich drogach ponad 400 kilometrów do Katowic? Warto określić osobiste potrzeby wobec tego wydarzenia. To ważne! Sprecyzowanie oczekiwań ma duży wpływ na późniejsze oceny. W miarę precyzyjnie miałem to wszystko poukładane w głowie, stąd mam poczucie… ZADOWOLENIA.

 

Oczekiwania miałem raptem trzy!
 

  1. Co tam w trawie piszczy?

    Nagromadzenie tylu ludzi (podobno ok. 1200 uczestników) siłą rzeczy musi nieść za sobą pozytywny efekt synergii. Nastawiłem się raczej na „filozoficzne” podejście do problemów naszej edukacji. Rozwiązania technologiczne, „demo” innowacyjnych rozwiązań i jałowe dyskusje to tylko drobiazgi!

     
  2. Ciekawi ludzie!

    Lubię życie w realnym świecie. Bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem jest zawsze najważniejszy. Media społecznościowe to tylko substytut robiący za rzeczywistość równoległą. Żadna technologia nie zastąpi osobistych relacji, rozmowy przy „kawie” o życiu. Wybrałem się na kongres z grupą znajomych!

    Spotkałem na kongresie „starych” znajomych!

    Poznałem na kongresie „nowych” znajomych!

     
  3. W którym miejscu jestem?

    Nieskromnie twierdzę, że jestem dobrym „gospodarzem”. Dbam o swój mały skrawek edukacyjnego pola. Warto jednak skonfrontować się z innymi, na chwilę wyjść poza swój mikroświat.


Przebieg kongresu

Program kongresu przedstawiał się imponująco! Chyba każdy z uczestników musiał zmierzyć się z trudnym wyborem bloku tematycznego. Wybór zawsze będzie obarczony błędem ;) Na szczęście „gwoździe” programu „przybijaliśmy” na sali plenarnej.

Początek wyjątkowy! Carl Honoré, dziennikarz, międzynarodowy ambasador ruchu „slow”, autor książki „Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój”! Wystąpienie zatytułowane „Powolna rewolucja: wychowanie dzieci w szybkim tempie” było kapitalnym rozpoczęciem kongresu! „Filozoficzne” podejście do życia i edukacji, szeroki plan, holistyczne ujęcie problemu, „amerykański” w formie przekaz. „Slow” stało się słowem - kluczem do dalszych rozważań podczas kongresu.

Palce lizać na dobry początek!

Mamy 12.30

Niestety mógłbym już w tym miejscu zakończyć relacje z pierwszego dnia kongresu. Do 20 było już tylko gorzej, z małymi wyjątkami rzecz jasna!

Panel „Kompetencje przyszłości” nie wniósł nic odkrywczego mimo fajnych prelegentów. Całość można skwitować stwierdzeniem: kompetencje kluczowe to kompetencje miękkie czyt. kompetencje społeczne.

Po obiedzie ruszyły równoległe bloki tematyczne.

Wybrałem panel „Jakiej szkoły chcemy w XXI wieku?” To był bardzo zły wybór!

Po pierwsze, system, przy pomocy którego mieliśmy pracować on-line zdechł zanim ruszył! Moderator Wojciech Kreft z rozbrajającą szczerością rzekł: przepraszam, ale nie sprawdziłem tego wcześniej.

Po drugie, moderator kompletnie nie panował „nad salą”, prelegenci wywodzący się z „klimatów” samorządowych dali plamę na całego więcej czasu poświęcając na promocje wątpliwych autorskich przedsięwzięć niż na szukanie odpowiedzi na pytanie zawarte w tytule panelu. Po kilkunastu minutach panel się rozsypał i nastąpiła seria chaotycznych wystąpień uczestników tzw. głosy z sali. Większość wystąpień zbudowana była w taki sam sposób. Kilka minut o sobie plus lokowanie produktów plus zerowy sens większości wypowiedzi i na koniec banalny wniosek. Jolanta Gałecka (jedna z prelegentek) nawet nie zabrała głosu!

Panel się zakończył! Gasimy światło!

W tym momencie wszystkie harmonogramy kongresu poszły precz. Nastał czas chaosu!

Po przerwie kawowej ruszył kolejny panel „Innowacyjni nauczyciele i uczniowie szkoły XXI wieku”. Z wielkimi obawami zasiadłem w sali panelowej numer 4.

Widząc zadowoloną minę moderatora (ponownie Wojciech Kreft) moje obawy wzrastały. O dziwo było zdecydowanie lepiej. Świetne (zaległe) wystąpienie Jolanty Gałeckiej, przeciętne Magdaleny Bogusławskiej i rewelacyjny głos prof. Mirosława Grewińskiego.

Odżyłem!

Honoré, Gałecka, Grewiński. To wystarczyło, aby dzień pierwszy kongresu uznać za bardzo udany!

W programie były jeszcze 2 panele, ale stwierdziłem, że należy spełniać swoje potrzeby równolegle! Zaspokojony został dopiero punkt pierwszy. Nastał czas na „kawę” ze znajomymi.

Dzień drugi rozpoczął się „trzęsieniem ziemi”. Na scenie Philip Zimbardo! Oczywiście wszystko jasne :)

Szczerze?! Jestem rozczarowany, zawiedziony… Może zbyt duże oczekiwania? Chociaż…

Czas na relacje z wybranych panelów. „Edukacja na NOWO - jak technologie zmieniają proces nauczania i uczenia?” Poprawnie! Profesjonalni prelegenci (Katarzyna Wilk i Janusz Wierzbicki). Z mojego punktu widzenia jednak nic odkrywczego.

Ubawiła mnie za to jedna z nauczycielek. Jak rozwiązać problem tabletów w szkole? To proste… Niech uczniowie przyniosą tablety z domu! …bez komentarza!

Tytuł kolejnego wybranego panelu brzmiał bardzo frapująco „Niech rewolucją w Polsce będzie edukacja!” To miała być dyskusja nad nową edukacją w polskich szkołach! Wśród prelegentów: Philip Zimbardo, Maciej Milczanowski, Beata Petkowa i Tomasz Wojtasik.

Świetne wystąpienie miała Beata Petkowa (przyszłoroczna studentka Uniwersytetu Stanforda). Ta młoda dama patrzy na edukację oczami absolwenta. Nie było to miłe dla nauczycieli wystąpienie, ale szczere, prawdziwe, bardzo emocjonalne. Burza oklasków na zakończenie wystąpienia natchnęła mnie optymizmem…

Oddzielny temat to wystąpienie Zimbardo. Momentami świetne. Tu był wreszcie w swoim żywiole. Pomijam milczeniem kwestie aplikacji Prezi ;) Profesor ma ciekawe poglądy na temat relacji w szkole, pozycji chłopców - ich słabości :) Jasno wyraził także swoje zdanie na temat gier komputerowych, także w edukacji. Jak myślicie co sądzi?

Są raczej negatywne.

Mam podobne zdanie!


Podsumowanie

Na plus

  1. Sam fakt, że kontynuowana jest tradycja kongresu.

    Dwa lata przerwy pomiędzy kongresami daje dobry czas na szukanie nowych „klimatów”, przestrzeni, trendów i rozwiązań.

     
  2. Gwiazdy: Zimbardo, Honoré plus moja „osobista” gwiazda Grewiński.

    Gwiazdy sprawiły, że jakość plus prestiż kongresu wzrosły.

     
  3. NGOsy!

    Jestem zbudowany działalnością 3 sektora. To przyszłość EDUKACJI, jej JASNA STRONA!



Na minus

  1. Formuła (pomysł) na strukturę kongresu.

    Sam pomysł na panele tematyczne nie jest zły. Upodmiotowienie środowiska, które ma wpływ na dookreślenie tematyki też jest słuszne. Przebieg kongresu pokazał jednak słabość tego rozwiązania. Może to jest nasza słabość, słabość środowiska (branży). Dodatkowy minus to brak dyscypliny czasowej podczas panelów.

     
  2. Rozumienie edukacji - „szkołocentryzm”.

    Niestety rozumienie edukacji przez nauczycieli jest ciągle bardzo wąskie, wręcz zaściankowe i ogranicza się do planety SZKOŁA.

     
  3. Brak konkretów.

    Wnioski z kongresu (z poszczególnych paneli, w których uczestniczyłem) są bardzo ogólne i trudno przekładalne na konkretną rzeczywistość edukacyjną. Chociaż może to nie jest minus?! Przecież kongres to tylko jeden z punktów odniesienia. Ma wskazywać drogowskazy. Po naszej stronie jest wybór drogi. Każdy z nas przemierza ją po swojemu.

 

Jakieś przesłanie na koniec? OK.


SLOW :)

 

 
* * *


 
 O autorze:
Republika Edukacji   

Piotr Halama

profil autora w portalu społeczności Republika Edukacji

Artykuł ukazał się również na łamach serwisu wolnej publicystyki edukacyjnej Nowy Model Szkoły

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej