Imię i nazwisko:
Adres email:

Twój głos to skarb, czyli jak mówić z przyjemnością

Ewelina Adamczyk, 07 Maj 11 Dodaj komentarz | Wyślij | Drukuj

Dlaczego jesteśmy zafascynowani prezenterem, który w jakiś sposób mówi. Czy to zależy od tego, co mówi, czy też jak mówi i jak interpretuje pewne treści? Dlaczego niektóre głosy nas poruszają a inne denerwują bądź wręcz odpychają? Dlaczego jedni mogą mówić godzinami, a inni chrypną po kwadransie? Czy wiesz jak bardzo ważny jest głos w niektórych zawodach: nauczyciela, dziennikarza, aktora, prezentera, prawnika, przedstawiciela handlowego, ale również w wielu sytuacjach życiowych każdego z nas? Głos to skarb, o który należy dbać!

Przekonałam się o tym w tym roku w pewien mroźny styczniowy dzień, kiedy wygrałam w RADIO Plus (96, 5 FM) zaproszenie na dwudniowe warsztaty z emisji głosy do wybitnej
specjalistki z dziedziny logopedii, pani Urszuli Folczak, prowadzącej terapię
logopedyczną na każdym szczeblu edukacji, poczynając już od dzieci trzyletnich.
 
Tak się

złożyło, że jako początkująca nauczycielka, akurat trafiłam na te warsztaty z

problemem uporczywego kaszlu, który pojawiał się, gdy tylko chciałam coś

powiedzieć. Byłam już po leczeniu gardła dwoma antybiotykami, myśląc, że to

tylko przeziębienie, a problem nie znikał. Ostre mrozy, przeziębienia,

wysuszone powietrze w pomieszczeniach to prawdziwy koszmar dla naszej krtani i

gardła. Niewłaściwe posługiwanie się głosem, długotrwałe przeciążenie krtani

oraz mówienie w hałaśliwym otoczeniu może przyczynić się do powstania zaburzeń

głosu, czego sama byłam doskonałym przykładem. Nadmierna praca krtani wpływa

bardzo niekorzystnie na głos, doprowadzając niejednokrotnie do zmian wymagających

interwencji chirurgicznej. Jak poważne jest to zjawisko, potwierdza statystyka,

która wymienia dysfunkcje krtani na pierwszym miejscu wśród chorób zawodowych

nauczycieli.




Na zajęciach

dowiedziałam się wielu ważnych informacji o emisji głosu i o tajemnicach z nią

związanych m.in., czym jest głos, skąd i w jaki sposób się wydobywa, dlaczego

mówimy w określony sposób? Poznałam również wielu ciekawych ludzi, na co dzień

pracujących oczywiście głosem, którzy przyjechali często z bardzo odległych

stron Polski, by wziąć udział w tych niezwykłych warsztatach.




Pani Folczak wyjaśniała,

że głos jest związany z człowiekiem. Sporo osób ma piękny zdrowy głos, ale jest

też liczna grupa ludzi, których głos brzmi nienaturalnie, gdyż mają problemy z

artykulacją bądź wadę wymowy. Poprzez nabywanie świadomości, od czego zależy

głos, możemy pracować nad jego doskonaleniem. Naszych rozmówców spostrzegamy

różnymi zmysłami, m.in. wzrokiem, więc jeżeli głos nie współgra z osobą, z jej

wyglądem, to coś nam przeszkadza i zakłóca komunikację. Głos musi być

wiarygodny, dopasowany do nas, musi harmonizować z naszym wyglądem, pełnioną

rolą, z płcią, z wiekiem i z sytuacją, w której używamy tego głosu. Osobowość,

temperament, role życiowe wpływają na nasz głos. Inaczej będzie mówił do dzieci

nauczyciel wychowania fizycznego mężczyzna a zupełnie inaczej kobieta

polonistka, inna będzie barwa ich głosu i siła przekazu. Głos informuje o

cechach fizycznych i charakterze danej osoby. Wpływamy na siebie głosem,

czytając dziecku bajki na dobranoc, kłócąc się, informując bądź ogłaszając coś

dużej/małej grupie ludzi, rozmawiając z dyrektorem, koleżanką, w sklepie. W

każdej z tych sytuacji używamy różnych głosów.




Każdy z nas od

urodzenia ma piękny naturalny głos. U małego płaczącego dziecka można

zaobserwować jak pięknie oddycha przeponą, gdy żebra się rozszerzają a jego

głos jest nośny. Potem przychodzą różne stresy, wymagania, zaczynamy mieć

krytyczny stosunek do siebie albo ma go otoczenie, pojawiają się wygórowane wymagania,

którym nie można sprostać, stresy dnia codziennego, szkoła; zazwyczaj nie

jesteśmy bardzo chwaleni a krytykowani; i to się odbija w naszych głosach. Inny

głos mamy, kiedy jesteśmy radośni, rozluźnieni, natomiast, kiedy pojawia się trema,

zaciska się gardło, jest sucho w buzi, głos staje się cieniutki, wysoki, łamie

się i rwie – opowiadała nam pani Urszula Folczak.




 Wielu z nas głos kojarzy się tylko z buzią,

jednak nic bardziej mylnego. Również sposób oddychania, napięcie mięśni w całym

ciele, praca żuchwy w sposób kluczowy wpływają na naszą artykulację. Na

wszystkie te elementy mamy jednak wpływ i możemy je odpowiednio ćwiczyć i

usprawniać.




Świadomi

swojego ciała, wiemy, które partie mięśni możemy napinać, a które nie, aby skutecznie

wydobywać głos. Prawidłowa postawa ciała, czyli dobre osadzenie się w podłożu,

jak zakorzenione drzewo, ale nie sztywne tylko elastyczne, gwarantuje piękny pełny

głos. Głowę trzymamy prosto, czyli nie unosimy brody do góry, bo wtedy

wprowadzamy napięcie w szyi, gdzie jest krtań, a krtań jest niezwykle ważna. W

przeciwnym razie głowa wysunięta jest do przodu jak u sępa i krtań jest w

bardzo niedobrym miejscu. Prawidłowo oddychając mamy rozluźnione ciało, co

zapewnia nam dobry oddech, czyli dobrą fonację.




Emisja głosu

to, zdaniem logopedy pani Folczak, praca z ciałem i z wyobraźnią, rodzaj

terapii ruchowej. Mowa jest sztuką opanowania odpowiednich części naszego ciała.

Warsztaty z emisji głosu polecam każdemu, kto chce bardziej poznać siebie i

swoje możliwości głosowe. Ćwiczenia w grupie, gdzie obserwujemy siebie nawzajem

i czerpiemy ze swoich bogatych i różnorodnych doświadczeń pod okiem biegłego eksperta

w dziedzinie głosu to świetna okazja do doskonalenia siebie. Spotkałam się

nawet z opinią, że 
"Arial Unicode MS";mso-bidi-"Arial Unicode MS"">tego typu warsztaty

powinny być obowiązkowe w szkołach dla uczniów i nauczycieli.





mso-bidi-"Arial Unicode MS""> 





"Arial Unicode MS";mso-bidi-"Arial Unicode MS"">Tekst powstał na

podstawie warsztatów z emisji głosu, w których uczestniczyła autorka w

dn.22-23.01.11, a także audycji Miry Jankowskiej z 16.01.11

www.radioplus.pl/mam

mso-fareast-"Arial Unicode MS";mso-bidi-"Arial Unicode MS"">




 




Ewelina Adamczyk




nauczycielka języka polskiego




w szkole podstawowej i gimnazjum




w ZS nr 80 z Oddziałami Integracyjnymi




w Warszawie




26.04.2011

Warszawa

Podziel się
KOMENTARZE
foto

Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/, 03 Listopad 16 13:21

foto

Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/, 03 Listopad 16 13:18

foto

Gość, 03 Listopad 16 13:15

foto

Gość, 03 Listopad 16 13:14

foto

9-miesiecy.pl(Gość) z: http://www.9-miesiecy.pl/, 03 Listopad 16 13:09

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej