Twój głos to skarb, czyli jak mówić z przyjemnością
Dlaczego jesteśmy zafascynowani prezenterem, który w jakiś sposób mówi. Czy to zależy od tego, co mówi, czy też jak mówi i jak interpretuje pewne treści? Dlaczego niektóre głosy nas poruszają a inne denerwują bądź wręcz odpychają? Dlaczego jedni mogą mówić godzinami, a inni chrypną po kwadransie? Czy wiesz jak bardzo ważny jest głos w niektórych zawodach: nauczyciela, dziennikarza, aktora, prezentera, prawnika, przedstawiciela handlowego, ale również w wielu sytuacjach życiowych każdego z nas? Głos to skarb, o który należy dbać!
specjalistki z dziedziny logopedii, pani Urszuli Folczak, prowadzącej terapię
logopedyczną na każdym szczeblu edukacji, poczynając już od dzieci trzyletnich.
złożyło, że jako początkująca nauczycielka, akurat trafiłam na te warsztaty z
problemem uporczywego kaszlu, który pojawiał się, gdy tylko chciałam coś
powiedzieć. Byłam już po leczeniu gardła dwoma antybiotykami, myśląc, że to
tylko przeziębienie, a problem nie znikał. Ostre mrozy, przeziębienia,
wysuszone powietrze w pomieszczeniach to prawdziwy koszmar dla naszej krtani i
gardła. Niewłaściwe posługiwanie się głosem, długotrwałe przeciążenie krtani
oraz mówienie w hałaśliwym otoczeniu może przyczynić się do powstania zaburzeń
głosu, czego sama byłam doskonałym przykładem. Nadmierna praca krtani wpływa
bardzo niekorzystnie na głos, doprowadzając niejednokrotnie do zmian wymagających
interwencji chirurgicznej. Jak poważne jest to zjawisko, potwierdza statystyka,
która wymienia dysfunkcje krtani na pierwszym miejscu wśród chorób zawodowych
nauczycieli.
dowiedziałam się wielu ważnych informacji o emisji głosu i o tajemnicach z nią
związanych m.in., czym jest głos, skąd i w jaki sposób się wydobywa, dlaczego
mówimy w określony sposób? Poznałam również wielu ciekawych ludzi, na co dzień
pracujących oczywiście głosem, którzy przyjechali często z bardzo odległych
stron Polski, by wziąć udział w tych niezwykłych warsztatach.
że głos jest związany z człowiekiem. Sporo osób ma piękny zdrowy głos, ale jest
też liczna grupa ludzi, których głos brzmi nienaturalnie, gdyż mają problemy z
artykulacją bądź wadę wymowy. Poprzez nabywanie świadomości, od czego zależy
głos, możemy pracować nad jego doskonaleniem. Naszych rozmówców spostrzegamy
różnymi zmysłami, m.in. wzrokiem, więc jeżeli głos nie współgra z osobą, z jej
wyglądem, to coś nam przeszkadza i zakłóca komunikację. Głos musi być
wiarygodny, dopasowany do nas, musi harmonizować z naszym wyglądem, pełnioną
rolą, z płcią, z wiekiem i z sytuacją, w której używamy tego głosu. Osobowość,
temperament, role życiowe wpływają na nasz głos. Inaczej będzie mówił do dzieci
nauczyciel wychowania fizycznego mężczyzna a zupełnie inaczej kobieta
polonistka, inna będzie barwa ich głosu i siła przekazu. Głos informuje o
cechach fizycznych i charakterze danej osoby. Wpływamy na siebie głosem,
czytając dziecku bajki na dobranoc, kłócąc się, informując bądź ogłaszając coś
dużej/małej grupie ludzi, rozmawiając z dyrektorem, koleżanką, w sklepie. W
każdej z tych sytuacji używamy różnych głosów.
urodzenia ma piękny naturalny głos. U małego płaczącego dziecka można
zaobserwować jak pięknie oddycha przeponą, gdy żebra się rozszerzają a jego
głos jest nośny. Potem przychodzą różne stresy, wymagania, zaczynamy mieć
krytyczny stosunek do siebie albo ma go otoczenie, pojawiają się wygórowane wymagania,
którym nie można sprostać, stresy dnia codziennego, szkoła; zazwyczaj nie
jesteśmy bardzo chwaleni a krytykowani; i to się odbija w naszych głosach. Inny
głos mamy, kiedy jesteśmy radośni, rozluźnieni, natomiast, kiedy pojawia się trema,
zaciska się gardło, jest sucho w buzi, głos staje się cieniutki, wysoki, łamie
się i rwie – opowiadała nam pani Urszula Folczak.
jednak nic bardziej mylnego. Również sposób oddychania, napięcie mięśni w całym
ciele, praca żuchwy w sposób kluczowy wpływają na naszą artykulację. Na
wszystkie te elementy mamy jednak wpływ i możemy je odpowiednio ćwiczyć i
usprawniać.
swojego ciała, wiemy, które partie mięśni możemy napinać, a które nie, aby skutecznie
wydobywać głos. Prawidłowa postawa ciała, czyli dobre osadzenie się w podłożu,
jak zakorzenione drzewo, ale nie sztywne tylko elastyczne, gwarantuje piękny pełny
głos. Głowę trzymamy prosto, czyli nie unosimy brody do góry, bo wtedy
wprowadzamy napięcie w szyi, gdzie jest krtań, a krtań jest niezwykle ważna. W
przeciwnym razie głowa wysunięta jest do przodu jak u sępa i krtań jest w
bardzo niedobrym miejscu. Prawidłowo oddychając mamy rozluźnione ciało, co
zapewnia nam dobry oddech, czyli dobrą fonację.
to, zdaniem logopedy pani Folczak, praca z ciałem i z wyobraźnią, rodzaj
terapii ruchowej. Mowa jest sztuką opanowania odpowiednich części naszego ciała.
Warsztaty z emisji głosu polecam każdemu, kto chce bardziej poznać siebie i
swoje możliwości głosowe. Ćwiczenia w grupie, gdzie obserwujemy siebie nawzajem
i czerpiemy ze swoich bogatych i różnorodnych doświadczeń pod okiem biegłego eksperta
w dziedzinie głosu to świetna okazja do doskonalenia siebie. Spotkałam się
nawet z opinią, że
"Arial Unicode MS";mso-bidi-"Arial Unicode MS"">tego typu warsztaty
powinny być obowiązkowe w szkołach dla uczniów i nauczycieli.
mso-bidi-"Arial Unicode MS"">
"Arial Unicode MS";mso-bidi-"Arial Unicode MS"">Tekst powstał na
podstawie warsztatów z emisji głosu, w których uczestniczyła autorka w
dn.22-23.01.11, a także audycji Miry Jankowskiej z 16.01.11
www.radioplus.pl/mam
mso-fareast-"Arial Unicode MS";mso-bidi-"Arial Unicode MS"">
Warszawa
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14