Imię i nazwisko:
Adres email:

Czy Twoje dziecko ma talent?

Katarzyna Lotkowska, 25 Styczeń 11 Dodaj komentarz | Wyślij | Drukuj

Czy Twoje dziecko lubi budować konstrukcje z klocków? A może gotować? A może uprawiać port? Może czytać lub pisać opowiadania, albo bawić się liczbami, układać zadania? Być może sprawia mu przyjemność organizowanie uroczystości w domu? Jest wrażliwe na nieszczęście innych, lubi im pomagać i sprawia mu to przyjemność? A może uwielbia śpiewać , malować, tańczyć? 

Docieka, jaki rzeczywiście Ziemia ma kształt i dlaczego wybuchają wulkany? Jeśli na którekolwiek z pytań udzieliłeś pozytywnej odpowiedzi, to znaczy, że Twoje dziecko posiada w sobie talent. Warto zrobić wszystko, by go odkryć i rozwinąć. To oczywiście zależy przede wszystkim od Ciebie – rodzica, nauczyciela, chociaż pośredni wpływ ma również środowisko.

Większość nas-dorosłych również posiada określone zdolności, jednak kultura naszego kraju miała zdecydowany wpływ na jego rozwój. Mam tu na myśli tradycyjny system edukacyjny, w którego efekty wierzyła większość dorosłych. Preferuje on nabywanie określonych umiejętności, a w szczególności umiejętność zapamiętywania informacji, które w życiu staja się zupełnie nieprzydatne. Przynajmniej dla większości.

Szkoła to twór, gdzie niepożądanym jest popełnianie błędów, bez których uczenie się, nabywanie umiejętności, przygotowanie do życia jest nierealne. Jedna z podstawowych umiejętności, w jakie należy dzieci wyposażyć jest: przygotowanie dziecka do radzenia sobie w sytuacjach dnia codziennego. Ale na nawiązywanie relacji nie ma w szkole czasu, bo „trzeba realizować program”. (Kiedy podejmuje ten temat podczas konferencji, często słyszę właśnie taki argument). Można by odnieść wrażenie, że dzieci chodząc do szkoły jeszcze nie żyją. Na razie uczą się życia w teorii i bez ćwiczeń.

Gdy tacy uczniowie kończą szkołę, często z czerwonym paskiem, chciałby się powiedzieć: No! Jesteś wyedukowany. Teraz możesz żyć! Nie ma nic bardziej złudnego, bo z praktyki wynika, że to nie działa. Uczniowie przez całą swoją edukację byli kierowani z lekcji na lekcje, mówiono im, jaki temat będzie realizowany, co mają zapisać w zeszycie, czego nauczyć się na następny dzień. Po zakończeniu edukacji okazuje się, że system nie działa, skończył się mentor i nikt nie mówi już, na którą iść na zajęcia, jakie wybrać na studiach ćwiczenia, co będzie bardziej korzystne.

By człowiek osiągał sukces, powinien w szkole doświadczać zarówno sytuacji stricte życiowych, jak również typowo naukowych, pozwalających na analizowanie, doświadczanie, interpretowanie sytuacji czy wyciąganie wniosków. Dzisiejsza tradycyjna szkoła traktuje popełnianie błędów jako coś najgorszego, co może spotkać dziecko. A przecież to miejsce, w którym mamy się uczyć doświadczać. Doświadczać, to znaczy dochodzić do wyniku, poszukiwać rozwiązań, zbierać i badać.

Dzięki temu rozwijają się w dziecku umiejętności, które będą jak znalazł w codziennym życiu, kiedy będzie musiał poszukać odpowiedzi na pytanie: Dlaczego w domu nie grzeje jeden z kaloryferów? Czemu z sufitu kapie woda? itp.

Z amerykańskich badań wynika, że dzieci, które dziś rozpoczęły edukację, do czterdziestego roku życia zmienią swoją specjalność od 6 do 9 razy. W związku z tym, by osiągnąć sukces należy w pierwszej kolejności zadbać o rozwój siły i odporności psychicznej. Powinniśmy zastanowić się, jakie umiejętności pozwolą naszym dzieciom przetrwać i być atrakcyjnym na rynku oraz rozwijać swoje talenty. Należą do nich również umiejętności: nawiązywania i podtrzymywania relacji, pracy w zespole, radzenia sobie w sytuacjach trudnych, podejmowania decyzji i ponoszenia konsekwencji tych pozytywnych i negatywnych.

Moim zdaniem należałoby najpierw zajrzeć do klasy. Sprawdzić, co tak naprawdę najbardziej deprymuje osiąganie sukcesów młodych ludzi, często nawet już w przedszkolu. Otóż po wielu obserwacjach wnioskuję, że atmosfera w sali i w domu ma bezpośredni i największy wpływ na poczucie własnej wartości.

Podziel się
KOMENTARZE
foto

Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/, 03 Listopad 16 13:21

foto

Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/, 03 Listopad 16 13:18

foto

Gość, 03 Listopad 16 13:15

foto

Gość, 03 Listopad 16 13:14

foto

9-miesiecy.pl(Gość) z: http://www.9-miesiecy.pl/, 03 Listopad 16 13:09

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej