Czy małe dziewczynki są rzeczywiście zdolniejsze od chłopców?
Sześcioletnie i siedmioletnie dziewczynki mają lepiej rozwinięte umiejętności czytania, pisania i logicznego myślenia niż chłopcy w tym samym wieku. Takie wyniki są badań pochodzących z pilotażowego programu Instytutu Badań Edukacyjnych, który miał na celu ocenę umiejętności i wiedzy dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Eksperci te różnice w poziomie umiejętności tłumaczą formą kształcenia i stereotypowego sposobu wychowania dzieci, który faworyzuje dziewczynki.
Kto ma lepsze umiejętności?
Kiedy myślimy o dzieciach zgodnie z panującymi w społeczeństwie stereotypami, zazwyczaj przyjmujemy, że małe dziewczynki lepiej czytają i rysują, zaś mali chłopcy są lepsi w sporcie i matematyce. Jednak przeprowadzone niedawno przez Instytut Badań Edukacyjnych analizy dowiodły, iż stereotypy te są błędne.
Badacze z IBE poddali badaniom pięć tysięcy dzieci w wieku pięciu i sześciu lat. Dzieci podczas badań rozwiązywały na tabletach specjalne zadania testowe, dzięki którym dokonano pomiaru ich zdolności czytania, pisania i liczenia.
Wyniki badań jednoznacznie udowodniły, że dziewczynki w każdej z tych dyscyplin wypadają zdecydowanie lepiej w porównaniu chłopcami.
Zdaniem ekspertów z dziedziny edukacji, jest to efekt niedostosowania systemu nauczania początkowego w polskich szkołach. System ten oparty jest o pamięciowe uczenie się i bazowanie na definicjach, które należy przyswoić. Tego typu uczenie się jest zaś domeną dziewczynek, nie chłopców. Chłopcy osiągają lepsze wyniki w nauce, jeśli mogą uczyć się poprzez doświadczanie.
Warto zauważyć, że choć ten system nauczania wyraźnie faworyzuje dziewczynki, to jednak wcale nie jest dla nich aż tak bardzo korzystny. Opieranie się na teoretyzowaniu i definicjach, skupianie się na czytaniu i pisaniu sprawia, że często w edukacji dziewczynek marginalizowany jest aspekt matematyczny. Sprawia to, że potencjalnie utalentowane matematycznie dziewczynki nie mogą w pełni rozwinąć swoich uzdolnień.
Dodatkowo w doskonaleniu zdolności matematycznych przeszkadzają dziewczynkom stereotypy. Krzywdzące jest utrzymywanie, iż to chłopcy są zdolniejsi matematycznie – z pilotażowych badań IBE wynika bowiem niezbicie, że w teście logicznego myślenia wyniki dziewczynek i chłopców były zbliżone, z tym że średnie wyniki dziewczynek były ok. jednego punktu wyższe w porównaniu z chłopcami.
Badania te udowodniły również, że polskie szkolnictwo uczy raczej myśleć pamięciowo niż matematycznie – dowodem na to jest to, iż tak dziewczynki, jak i chłopcy osiągali niższe wyniki w pomiarze umiejętności matematycznych, niż w umiejętnościach czytania i pisania.
Efekty badań skłaniają do refleksji także nad wpływem miejsca zamieszkania dzieci na ich umiejętności czytania, pisania i myślenia logicznego. Z badań wynika bowiem, że dzieci pochodzące z małych miast dysponują umiejętnościami poniżej przeciętnego poziomu. Największa przepaść dzieląca dzieci z małych miast i dużych miast dotyczyła aspektu czytania – to pod tym względem najsłabiej wypadły dzieci z mniejszych miejscowości. Eksperci tłumaczą te wyniki tym, że dzieci w wielkich ośrodków miejskich mają zdecydowanie częstszy kontakt z książkami, aniżeli ich rówieśnicy z małych miast. A to rzutuje na ich późniejsze umiejętności.
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14