"Cyfrowa szkoła" okiem wydawcy
Program "Cyfrowa Szkoła" jest niezbędny, aby zwiększyć nowoczesność polskich szkół i dostosować edukację do potrzeb młodych ludzi. Jednak obecny projekt rządowy zawiera niedociągnięcia.
Program zakłada m.in., że szkoły muszą się przygotować infrastrukturalnie, np. zmodernizować sieć elektryczną i sale lekcyjne, zapewnić szkole dostęp do internetu, zbudować lub rozbudować szkolną sieć bezprzewodową itd. To warunek konieczny wzięcia udziału w programie, tzw. wkład własny. Wiele szkół jednak nie jest gotowych na proces cyfryzacji, niektóre gminy mogą mieć problemy ze zdobyciem pieniędzy na modernizację. A od wydawców katalońskich wiem, że tamtejszy - bardzo ambitny program cyfryzacji upadł z powodu zbyt małej przepustowości sieci: kiedy wszyscy w szkole próbowali się zalogować, następowało dramatyczne przeciążenie. W rezultacie nie można było w ogóle rozpocząć zajęć. Z kolei koledzy ze Słowenii, gdzie pilotaż przeprowadzono w kilku szkołach, zwracali mi uwagę, że od strony technicznej pamiętać trzeba nie tylko o wyposażeniu każdego ucznia w przenośny komputer lub tablet. Niezmiernie ważne są także szczegóły, takie jak odpowiednia liczba ładowarek czy gniazdek elektrycznych w każdej klasie. Trzeba pamiętać też o zapasowych komputerach, zwłaszcza, jeżeli uczniowie mają zabierać swój sprzęt do domu.
Nauczyciele a cyfryzacja
Zupełnie inną kwestią jest poziom kompetencji nauczycieli w dziedzinie IT i ich podejście do nowinek technologicznych w nauczaniu. Zapowiadając program pilotażowy w dziedzinie cyfryzacji szkół, zarówno pan minister Boni, jak i pani minister Szumilas mówili, że odrębnym elementem całego tego procesu będzie szkolenie nauczycieli. Oboje ministrowie zdają sobie sprawę z tego, że dzisiejsze uczelnie pedagogiczne takich umiejętności nie dają, a starsze pokolenie może na dodatek podchodzić do tematu z rezerwą. Dlatego zanim szkoły zostaną wyposażone w sprzęt i oprogramowanie, potrzebny jest przemyślany program szkoleniowy. Jestem pewien, że nauczyciele odbiorą go jako szansę dla siebie i się w niego zaangażują. Konstruując plan cyfryzacji, trzeba na pierwszym miejscu umieścić szkolenia nauczycieli.
W cyfryzacji szkół wyprzedza nas Słowenia
Na przykładach krajów europejskich, takich jak Hiszpania, Portugalia, Holandia, czy dwumilionowa Słowenia można stwierdzić, że proces cyfryzacji szkół wymaga dużego wysiłku i nakładów finansowych. Jednak konsekwentnie realizowany może dać bardzo pozytywne efekty, również w nauczaniu najmłodszych.
W Słowenii, a konkretnie w dwóch szkołach podstawowych stołecznej Lublany rozpoczęto kilka miesięcy temu pilotaż platformy edukacyjnej dla najmłodszych uczniów. Program zakłada, że uczniowie otrzymują w szkole drukowane zeszyty ćwiczeń (w Słowenii podręczniki kupuje od wydawcy, a następnie przez trzy lata udostępnia uczniom tak zwany Fundusz Szkolny). Z papierowych ćwiczeniówek nie zrezygnowano, bo przecież najmłodsi muszą rozwijać zdolności manualne: pisać, wycinać, kolorować i naklejać. Jednak podręczniki zastąpiono platformą edukacyjną, do której uczniowie mają dostęp w czasie lekcji (znowu za sprawą Funduszu Szkolnego), ale także w domu - o ile rodzice wykupią dodatkowy abonament na ćwiczenia rozwijające i utrwalające.
Korzystanie z platformy edukacyjnej traktowanej jako "podręcznik online" dla wszystkich uczniów spowodowało, że w ramach komputeryzacji placówek pomyślano o tablicy interaktywnej do każdej sali lekcyjnej oraz o tablecie dla każdego ucznia. Dzieci mają tablety na ławkach i dzięki nim poruszają się w świecie nauki kreowanym przez dwie pszczółki o imionach Lili oraz Bine. Natomiast biorąc aktywny udział w lekcji (nota bene prowadzonej przez dwie nauczycielki: jedna koncentruje się na asystowaniu pojedynczym uczniom w korzystaniu z platformy, druga prowadzi zajęcia na forum całej klasy) uczniowie podchodzą do umieszczonej z przodu sali tablicy interaktywnej i wykonują ćwiczenia.
Wizytowałem taką lekcję w zaledwie trzecim miesiącu trwania eksperymentu, ale nauczycielki mogły już powiedzieć, że uczniów w zasadzie nie trzeba było "oswajać ze sprzętem. Natomiast one same chwaliły sobie szkolenie, jakie przeszły zanim rozpoczęły pracę z nowoczesnymi technologiami oraz fakt, że mogą pracować w duecie.
Jak "Cyfrowa Szkoła" wpłynie na rynek wydawniczy?
Jako wydawca chciałbym zwrócić jeszcze uwagę na konieczność stworzenia takich regulacji prawnych, by wszystkie wydawnictwa, które czują się na siłach, mogły opracować i zaoferować szkołom odpowiednie oprogramowanie edukacyjne - podręczniki elektroniczne i materiały uzupełniające. Nie wolno nam popełnić błędu Norwegów. Tamtejszy rząd stworzył system monopolu państwowego w dziedzinie podręczników elektronicznych i w praktyce wyrugował wydawców edukacyjnych. Dziś pojawiają się w Norwegii głosy, że warto byłoby wycofać się z tego kosztownego eksperymentu, póki jeszcze wydawnictwa nie przestały istnieć. Nie wchodźmy na tę drogę choćby z powodów czysto finansowych. Budżet Norwegii mógł sobie na taki błąd pozwolić, budżet naszego państwa z pewnością nie. Reasumując: wyposażenie szkół w odpowiedniej jakości sprzęt i dopasowanie go do przemyślanego procesu informatyzacji nauczania na danym etapie edukacyjnym to nieodłączne aspekty tego zagadnienia. Życzę nam wszystkim, aby twórcy polskiego programu pilotażowego pamiętali zarówno o odpowiednich do wieku ucznia technologiach informacyjnych, sprzęcie komputerowym, jak i oprogramowaniu edukacyjnym - e-podręcznikach i platformach edukacyjnych.
Autor: Robert Kuc, redaktor naczelny Wydawnictwa Klett
Źródło: wyborcza.pl
Podziel sięWarszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14