Blogi

Ocena
0
Matura z religii
Dziwny jest ten kraj – można by stwierdzić parafrazując znany przebój Czesława Niemena. Bo czyż nie jest to dziwne, że w Polsce można uzyskiwać tytuły magistra i doktora teologii wszelakiej nie tylko na kościelnych, ale również na państwowych uniwersytetach. Co więcej, można nawet mieć tzw. belwederski, czyli nadany przez samego prezydenta tytuł profesora teologii. Ale nie można zdawać matury z religii, nawet fakultatywnie. – Bo jak tu oceniać egzamin z wiary? – gardłują przeciwnicy równouprawnienia lekcji religii w stosunku do innych przedmiotów nauczanych w szkole.

Ocena
0
Projekt "E-podręcznik" ma już ekspertów

Ocena
0
Ku refleksji przed zawracaniem
Zmiana programów
Wymiana podstawy programowej wymaga namysłu, konsultacji, opracowania do tego podręczników i innych materiałów edukacyjnych. Na pewno musi to potrwać dłużej niż kilka miesięcy, raczej kilka lat. Chcąc szybko wyjść naprzeciw przeciwnikom obniżania wieku szkolnego, trzeba widzieć pozostałe elementy całej edukacyjnej układanki. Zdjęcie obowiązku korzystania z poradni przy podejmowaniu decyzji o dacie rozpoczynania nauki, korzystanie przy tym przez rodziców z opinii nauczyciela przedszkola, a także, dla dzieci rozwijających się na jakimś etapie wolniej, wprowadzenie możliwości wydłużania cyklu edukacyjnego na podstawie opinii rady pedagogicznej, mogłyby bez zaburzania całej struktury systemu edukacji spełnić postulat rodziców, wymagających od tego systemu bardziej przyjaznego i elastycznego podejścia do potrzeb ich dzieci.

Ocena
0
Dobra (?) zmiana w oświacie
Od początku swej pracy na stanowisku ministra edukacji narodowej pani Anna Zalewska stwarza wrażenie, że zamierza dokonać generalnych zmian w polskiej oświacie. W kolejnych wypowiedziach przedstawia rozmaite pomysły, czyniąc to zresztą z niezachwianą pewnością posiadania recepty na skuteczne rozwiązanie wszystkich oświatowych polskich problemów. Jednak poważna i spokojna analiza jej wypowiedzi i pomysłów nie nastraja optymistycznie. Trudno bowiem doszukać się w nich precyzyjnie zakreślonego celu oraz spójnej strategii działań. Obecna minister edukacji neguje w istocie kluczowe zmiany, do jakich doszło w polskiej oświacie po 1990 r. i można odnieść wrażenie, iż najchętniej przywróciłaby istniejący wcześniej system oświatowy. Najbardziej wyraziście jest to widoczne w jej pragnieniu ograniczenia dotyczących oświaty kompetencji samorządów oraz niechęci do wszelkich obywatelskich inicjatyw edukacyjnych m.in. do edukacji domowej i prowadzenia szkół publicznych przez podmioty niepubliczne. Najbliższy jest jej model centralnie zarządzanej oświaty, z maksymalnie ograniczoną autonomią szkół. Szkoda, że nie rozumie ona, iż podjęta przez nią próba wzmacniania etatyzmu w naszym szkolnictwie przyniesie dalsze pogłębienie kryzysu polskiej oświaty.

Ocena
0
Reforma czy antyreforma?
Ogłoszone przez minister edukacji Annę Zalewską 27 czerwca propozycje zmian w naszym systemie oświaty, mające przynieść wg niej zbawienne dla polskiej edukacji efekty, najprawdopodobniej okażą się kolejnym chybionym oświatowym pomysłem. Podstawowy problem z ich oceną wynika z braku informacji o szczegółach, dotyczących kwestii programowych czy też organizacyjno-finansowych. Z jednej strony usłyszeliśmy bowiem o powrocie do czteroletniego kształcenia w liceach ogólnokształcących i ośmioletniego w szkołach podstawowych, a z drugiej nie padł żaden twardy argument ukazujący optymalny charakter tego rozwiązania (usłyszeliśmy jedynie optymistyczne oczekiwania związane z proponowaną zmianą).

Ocena
0
Ku reformie szkół średnich - część I
Obecnie rządząca partia Prawo i Sprawiedliwość ma to do siebie, że dość dobrze diagnozuje aktualne problemy społeczne. Szkoda tylko, że próbując je rozwiązać, zawsze sięga po najbardziej kontrowersyjne narzędzia. Widać to dobrze na przykładzie obecnej sytuacji szkół średnich w Polsce. Resort Anny Zalewskiej całkiem słusznie zauważył, że jest z nimi coś nie tak. Zamiast jednak zaproponować odpowiedzialną reformę nauczania w liceach i technikach, uderzył w gimnazja – jak dotąd bastiony międzynarodowego sukcesu polskiej edukacji. I, niestety, trudno szukać dla tego posunięcia innego uzasadnienia niż czysto ideologiczne…

Ocena
0
Uczeń w świecie e-podręczników
I jest to niezwykle istotne, bowiem po raz pierwszy możemy poznać zdanie końcowego użytkownika e-podręcznika. Zdanie jest tym bardziej cenne, że do tej pory uczniowie byli całkowicie pomijani we wszelkiego rodzaju badaniach ankietowych.

Ocena
0
Dlaczego odradzam moim uczniom i uczennicom udział w konkursie przedmiotowym z języka niemieckiego dla gimnazjalistów?
W języki niemieckim wyraz Konkurs oznacza bankructwo.
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/
03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/
03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość
03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość
03 Listopad 2016, 13:14