Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Teoria uczenia się ze szczęśliwych zbiegów okoliczności (HLT) - rola doradcy zawodowego

Jacek Redzimski, 03 Czerwiec 16 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

John D. Krumboltz określa pięć składowych doradztwa zawodowego będących bezpośrednimi implikacjami HLT. Mogą one być realizowane w różnej kolejności, w zależności od specyfiki osoby, której się doradza (klienta).
 

  1. Pokieruj (ang. orient) oczekiwaniami klienta

    Wydaje mi się, że pod słowem „pokieruj” mogą się kryć zarówno działania zorientowane na wzmocnienie przekonań/oczekiwań klienta, ale również – kto wie czy nie przede wszystkim –  ich przekierowanie. Celem tej reorientacji jest przygotowanie klienta na to, że niespodziewane i niezaplanowane zdarzenia są normalnym i – co jeszcze ważniejsze – niezbędnym elementem procesu. Krumboltz podaje przykłady takiej reorientacji:
     
    • niepokój towarzyszący planowaniu przyszłości (także tej zawodowej) jest normalnym stanem, ale może być zastąpiony poczuciem przygody (ang. sense of adventure),
    • celem doradztwa zawodowego jest pomoc w tworzeniu bardziej satysfakcjonującego życia (a nie jedynie „dopasowanie” do zawodu), przydatnym w tym procesie może być umiejętność kreowania niezaplanowanych zdarzeń i czerpania z nich korzyści (a nie jedynie nazwanie własnych cech charakteru oraz aktualnych zainteresowań)
    • ścieżka kariery zawodowej jest procesem uczenia się przez całe życie, który wymaga podejmowanie niezliczonych decyzji w odpowiedzi na nieoczekiwane zdarzenia,
    • nazwanie przyszłego zawodu/zajęcia jest tylko jednym z możliwych (niekoniecznie najlepszym) punktów startowych dla odkrywania możliwych sposobów poprowadzenia własnej kariery zawodowej.
       
  2. Rozpoznaj troskę/obawę klienta jako punkt startowy

    Celem tego rozpoznania jest pomoc klientowi w ustaleniu, co mogłoby uczynić jego życie bardziej satysfakcjonującym. Działania podejmowane przez doradcę mogą obejmować na przykład:

    • pytanie co niepokoi osobę, której świadczona jest usługa doradcza,
    • aktywne słuchanie,
    • upewnianie się, że klient wie, że doradca rozumie jego sytuację i emocje, które mu towarzyszą,
    • pytanie: „czy możesz opisać aktywności, które sprawiają że czujesz się pełen energii?”
    • pytanie: „jak udało ci się odkryć te „energetyzujące” aktywności?”
       
  3. Wykorzystaj doświadczenia klienta udanego radzenia sobie z niezaplanowanymi zdarzeniami

    Celem tego działania jest zwrócenie klientowi uwagi na to, że to co w przeszłości udawało mu się jako pojedyncze doświadczenia (reagowanie na niezaplanowane zdarzenia w sposób pozwalający czerpać z nich korzyści) może teraz zostać wplecione w systematycznie prowadzony i zarządzany proces własnego rozwoju. Doradca może poprosić klienta o przywołanie własnych doświadczeń tego jak niezaplanowane zdarzenia wywarły wpływ na jego życie (lub karierę zawodową), następnie zaś przy pomocy dodatkowych pytań spróbować uświadomić klientowi poszczególne, ważne aspekty tych doświadczeń, z których do tej pory nie do końca musiał sobie zdawać sprawę (aspekty te tworzą swoisty algorytm postępowania w podobnych sytuacjach w przyszłości). Te pytania to:

    • co zrobiłeś, aby znaleźć się w sytuacji oddziaływania tego zdarzenia, o którym opowiedziałeś?
    • jak udało ci się zauważyć w tym zdarzeniu szansę dla siebie?
    • po zdarzeniu, co zrobiłeś, aby jak najwięcej z niego wyciągnąć dla siebie?
    • jakie nowe umiejętności zdobyłeś?
    • jak udało ci się skontaktować z ludźmi, którzy okazali się wtedy kluczowi?
    • w jaki sposób inni dowiedzieli się o twoich zainteresowaniach i umiejętnościach?
    • i pytanie najważniejsze: a więc jakie podobne działania mógłbyś przedsięwziąć teraz?
       
  4. Uwrażliw klienta na rozpoznawanie potencjalnych możliwości

    Celem tego działania jest nauczenie klienta przemieniać (ang. reframe) niezaplanowane zdarzenia w okazje do rozwoju zawodowego. Doradca próbujący wyczulić klienta na tego typu okazje może:

    • poprosić, aby klient opowiedział jakich niezaplanowanych zdarzeń chciałby w swoim życiu,
    • zapytać co może zrobić klient teraz, aby zwiększyć prawdopodobieństwo takiego zdarzenia,
    • zapytać jak zmieniłoby się życie klienta, gdyby zaczął działać oraz jak gdyby nic nie zrobił,
       
  5. Przezwyciężyć blokady powstrzymujące działanie

    Głównie chodzi tu o te przekonania klienta, które hamują go przed podjęciem konstruktywnych działań. Blokady te mają więc charakter wewnętrzny. Można je próbować usuwać zadając klientowi następujące pytania:
     
    • jak myślisz, co powstrzymuje cię przed robieniem tego czego naprawdę pragniesz?
    • jak myślisz, co mógłbyś zrobić teraz jako pierwszy krok do tego, aby robić to czego naprawdę pragniesz?
    • jak myślisz, co cię powstrzymuje cię przed zrobieniem tego pierwszego kroku?
    • na ile twoje życie stałoby się bardziej satysfakcjonujące, gdybyś podjął właściwe działanie?
    • jakie działanie podejmiesz do naszego następnego spotkania?
    • do kiedy napiszesz mi e-mail z informacją co udało ci się zdziałać?

    Dwa ostatnie pytania wynikają z przekonania Krumboltza, że klient nie powinien opuścić spotkania z doradcą bez postanowienia o realizacji konkretnego zadania. Zadanie to wyznacza sobie sam klient, nie doradca, i czyni to w przekonaniu, że jest to dobry krok do wywołania zmiany w jego życiu zawodowym.


Zagadnieniu wpływu przekonań na naszą skłonność do działania poświęcę kolejny wpis.



* * *
 
 
 O autorze:
Jacek Redzimski  

Jacek Redzimski

z wykształcenia jestem socjologiem, zawodowo działam w branży samochodowej, poza pracą biegam i czytam, choć nigdy jednocześnie, od niedawna także zastanawiam się i piszę – staram się w tej kolejności.

Blog jest manifestacją mojej próby zrozumienia, co dzieje się z polską szkołą w odniesieniu do następujących zagadnień:

  • inspirowanie jako aspekt nauczania,
  • stopień dopasowania kompetencji pozyskiwanych w szkole do wymogów „rynku przedsiębiorczości” i rynku pracy,
  • proces wyboru ścieżki edukacyjnej przez uczniów – przebieg procesu i kluczowe czynniki go warunkujące,
  • przygotowanie szkoły do wsparcia procesu wyboru ścieżki edukacyjnej przez uczniów.

Tekst ukazał się pierwotnie na blogu autora http://trzydziestedrzwi.pl/

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 19 Lipiec 2021

Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 10 Maj 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej