Imię i nazwisko:
Adres email:


Kto pyta nie błądzi, czyli co z patriotyzmem w XXI wieku?


Standardowe przedmioty szkolne mają swoją historię nauczania. Lekcje patriotyzmu są zwykle wkomponowywane w różnego rodzaju lekcje przedmiotowe, które również mają swoją ustabilizowaną historię nauczania. Lekcje patriotyzmu takiej tradycji nie posiadają. Nie ma praktycznie biorąc żadnych właściwych metodyk i podstawy programowej nauczania tego zagadnienia jeśli myśleć nim jako przedmiocie szkolnym.


“Nacjonalizm może być olbrzymi. Wielki nigdy.”

                                                                     S.J.Lec


Moja odpowiedź, gdyby miała uwzględniać pewne systemowe spojrzenie na powyżej wyrażony problem, brzmi - nie wiem, jak by to miało wyglądać, lecz gdy mimo wszystko zastanawiam się, co by z tym problemem zrobić to przychodzą mi różne pomysły. Jednym z nich jest takie ułożenie ewentualnych tematów kolejnych lekcji poświęconych tej problematyce, na przykład w oparciu o zgłoszone przez uczniów odpowiedzi, jakich udzielaliby w ramach specjalnie do tego celu przygotowanej Ankiety. Mogła by to być np. ankieta pt. - „Rozpoznaj w sobie patriotę”. Priorytetowym celem takiego diagnozowania kwestionariuszowego byłoby dopytanie środowiska uczniowskiego co wie i myśli o patriotyzmie narodowym w oparciu o własną autentyczną wiedzę i posiadane przekonania? Pomysł jest prosty, aby poprowadzić ciekawe lekcje dla naszych uczniów może warto najpierw się dowiedzieć co oni wiedzą i myślą o patriotyzmie, czyli owej miłości do własnej ojczyzny. Opracowanie poręcznej ankiety do zastosowania na lekcji w klasie jest dobrym sposobem na wydobycie z uczniów ich opinii i poglądów. W przypadku słownie postawionych pytań istnieje duże niebezpieczeństwo, że nie będą mieli oni ochoty się w ogóle wypowiadać na temat patriotyzmu jak to bywa natomiast wielu innych przypadkach. Gdy natomiast zainicjujemy pracę indywidualną pisemną (może również anonimową to już do indywidualnego wyboru każdego nauczyciela) to istnieje duża szansa, że zgromadzimy interesujący nas materiał wypływający z autentycznej samowiedzy uczniów i oparty na ich osobistych przekonaniach.

Oczywiście najlepiej jest opracować do tego celu swoją własną ankietę, którą możemy oprzeć na naszej osobistej wiedzy i oczekiwaniach wobec uczniów i klas, które znamy, bowiem wtedy możemy precyzyjniej dopasować pytania do ich dyspozycji i konkretnych możliwości. I do takiego rozwiązania przede wszystkim gorąco zachęcam o ile jest oczywiście w kimś ochota - aby takie lekcje o problematyce patriotycznej tworzyć i realizować.

Ja również stanąłem przed takim wyzwaniem i pragnę się podzielić na gorąco efektami mojej pracy nad opracowaniem przyjaznej ankiety identyfikującej uczniowskie poglądy w tej materii. Postanowiłem, zatem przygotować serię pytań otwartych, które pozwalały by wydobyć od moich uczniów co tak naprawdę myślą o patriotyzmie. Zdecydowałem się by dokonać uporządkowania owych pytań według jakiegoś wzoru mającego wewnętrzny sens - pozwalający możliwie wielokontekstowo dopytać uczniów o interesujący nas temat. Przyjąłem również pewne ideowo-dydaktyczne założenie by nie popaść w namolność „dydaktyzmu”, mianowicie, że pojmuje w tworzonej Ankiecie - owo zagadnienie „PATRIOTYZMU” - jako wielkie pytanie, jednakże bez konieczności udzielania na nie jedynej jednoznacznej odpowiedzi. Patrząc metodologicznie rozpocząłem, w komponowanym kwestionariuszu od konstruowania planu zadawania pytań, co miało bezpośrednio posłużyć możliwie jak najlepszemu sposobowi dokonania wnikliwego wywiadu informacyjnego. Potem zacząłem zastanawiać się nad samymi pytaniami i formą kwestionariusza, który uczniowie winni wypełnić.

Tradycyjnie dla pewnego sposobu myślenia wybrałem trzy obszary w ramach, których należałoby by zgromadzić pytania o dyspozycyjność wewnętrzną do patriotyzmu, mianowicie wyróżniłem tematykę: „uczuć patriotycznych”, problemtatykę „zachowań patriotycznych” oraz zagadnienie szeroko rozumianych „postaw patriotycznych”. Z zakresu wiedzy o tworzeniu kwestionariuszy wynika, że należy określić cele stawianych pytań. Standardowo wyróżnia się następujący ich zestaw:

 
    pytania o OPINIE,
    pytania o FAKTY,
    pytania o WIEDZĘ,
    pytania o ŹRÓDŁA INFORMACJI,
    pytania o MOTYWY.


W takim układzie postanowiłem ułożyć pytania kwestionariuszowe  swojej ankiety poszukując - na zasadzie swoistego „papierka lakmusowego” wskazującego - występowanie wśród uczniów jakiejkolwiek choćby formy osobistego patriotyzmu. Co mi wyszło przedstawię w kolejnej edycji „Edukacji i Dialogu”.


Mariusz Malinowski


PS. Nieustająco zapraszam na stronę www.muzeumfilozofii.pl poświęconej tematyce „Patriotyzmu Refleksyjnego”, gdzie toczy się obecnie dyskusja sposobami tematyce i sposobach realizowania lekcji patriotyzmu w polskiej szkole.

 

Styczeń 2008 - TEMAT
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej